Kontakt Open Doors på tlf. 9740 7781
E-mail: danmark@opendoors.dk
Hjemmeside: www.opendoors.dk

 

  1. Forfulgte kristne – hvor troen koster mest
  2. Møde med de forfulgte kristne har lært mig…
  3. Broder Andreas – Guds smugler
  4. I ufrihed i Egypten
  5. Med religiøs nødhjælp til forfulgte kristne i et hemmeligt land
  6. Historier fra den forfulgte kirke
  7. Hvor troen koster mest
 

Om Open Doors:
Open Doors er en international missionsorganisation, som i over 60 år har støttet forfulgte kristne i lande, hvor de møder forfølgelse. På verdensplan bliver 360 millioner kristne forfulgt – nogle nægtes retten til at eje en bibel, andre får deres kirke brændt ned. Nogle oplever trusler, vold og tortur, mens andre presses til at vælge mellem en fyreseddel eller at frasige sig deres tro. Open Doors hjælper disse mennesker med levering af bibler, nødhjælp, uddannelse, traumehjælp og meget andet.

Foredragsholdere for Open Doors:

Jens Kristian Lund Jensen

Jens Kristian er generalsekretær i Open Doors, en kristen missionsorganisation som hjælper forfulgte kristne over hele verden.
Jens Kristian har rejst i lande som bl.a. Indien og Nigeria og har stærke beretninger fra de kristne, som på trods af ekstrem vold og modstand trofast forkynder evangeliet og står fast i Jesus.

Han holder fortrinsvis foredrag i Jylland, men kan bookes over hele landet.
E-mail: danmark@opendoors.dk

1. Forfulgte kristne – hvor troen koster mest

Når kidnapninger, henrettelser, forfølgelser og alvorlige indskrænkninger i basale menneskerettigheder rammer mennesker i dag, bør vi kende til det i Danmark. Hvorfor? Fordi viden om dette er en forudsætning for at kunne forholde sig, perspektivere til sit eget liv – og handle på det, så disse mennesker ikke oplever at være alene i deres lidelse.
Det at være i et miljø, hvor man er forhadt og uønsket på grund af sin kristne tro, kræver åndelig styrke. Vi ser eksempler på, at den ekstreme forfølgelse mødes af ekstrem kærlighed, så mennesker bliver i stand til at tilgive og hjælpe i de miljøer, der før var fjendtligt stemt over for dem. For mange steder i verden er man nødt til at holde meget lav profil eller endda gå under jorden, hvis man er kristen.
I mit foredrag vil jeg særligt fokusere på lande, hvor der er svær forfølgelse eller hvor de kristne oplever at kunne gøre en forskel på trods. Som generalsekretær forsøger jeg at have fingeren på pulsen ved jævnligt selv at besøge nogle af de mest forfulgte kristne i lande, som det kan lade sig gøre at rejse til – hør vidnesbyrd og stærke fortællinger fra mine to seneste rejser til Indien og Nigeria.
(45-60 min.; 2.500 kr. + transport)

Jóannis Fonsdal

Cand.theol. og sognepræst i Emdrup Kirke, Jóannis Fonsdal, fik et personligt møde med hemmelige og forfulgte kristne på en tværkirkelig rejse med Open Doors til Centralasien i 2017. Det blev springbrættet til et voksende engagement i Open Doors Danmark og Færøerne bl.a. som frivillig foredragsholder.
I alle sine foredrag formidler han på en nærværende måde personlige indtryk og sin store viden om de forfulgte kristnes situation i bl.a. Egypten og Centralasien.

Jóannis holder foredrag på Sjælland.
E-mail: jfon@km.dk

2. Møde med de forfulgte kristne har lært mig…

1 ud af 7 kristne forfølges. Det overrasker mange danskere at høre!
Med gribende historier fra den forfulgte kirke formidler Jóannis Fonsdal i dette foredrag sine refleksioner over, hvad mødet med forfulgte kristne har lært ham.
Foredraget udfordrer danskerne til at bruge trosfriheden herhjemme til at tjene de kristne i verden, som står i alvorlig og intens forfølgelse pga. deres kristne tro. Og får os til at stoppe op og tænke efter: Tror vi virkeligt, og hvor langt tør vi gå for vores tro?
Samlet er flere end 360 millioner kristne verden over ramt af alvorlig forfølgelse eller diskrimination. Bag tallet gemmer sig personlige historier, som det vil gøre et stort indtryk at lytte til.
(45-60 min.; 2.500 kr. + transport)

3. Broder Andreas – Guds smugler

Anne van der Bijl, også kendt som Broder Andreas eller ”Guds smugler”, fordi han smuglede bibler ind bag jerntæppet til østeuropæiske kristne, brugte det meste af sit liv på at hjælpe forfulgte kristne indtil han i 2022 døde i en alder af 94 år.
Broder Andreas’ tjeneste startede med en rejse til Polen i 1955, hvor han deltog i et kommunistisk ungdomsstævne og bibelsmuglingen kulminerede med Operation Perle i 1981. På bare én nat smuglede Open Doors 1 million kinesiske bibler ind bag bambustæppet for næsen af kystvagten.
I dette foredrag fortæller sognepræst Jóannis Fonsdal den fascinerende og inspirerende historie om en helt almindelig ung mand, som fik et usædvanligt og begivenhedsrigt livsforløb i tjeneste for den forfulgte kirke verden over.
(45-60 min.; 2.500 kr. + transport)

4. I ufrihed i Egypten

Med udgangspunkt i sit møde med nutidens kristne egyptere formidler Jóannis Fonsdal i dette foredrag sin viden om påskens egyptiske rødder, samtidig med at han trækker på de bibelske beretninger i det Gamle Testamente.
(45-60 min.; 2.500 kr. + transport)

5. Med religiøs nødhjælp til forfulgte kristne i et hemmeligt land

Sognepræst Jóannis Fonsdal fik et personligt møde med hemmelige og forfulgte kristne på en tværkirkelig rejse med Open Doors til Centralasien i 2017. Det blev springbrættet til et voksende engagement i Open Doors bl.a. som frivillig foredragsholder.
I dette foredrag fortæller han om rejsen til et hemmeligt land med nødhjælp til mennesker, der ikke har samme tros- og religionsfrihed, som vi har det i Danmark.
På en nærværende måde formidler han personlige indtryk fra denne rejse og deler sin store viden om de forfulgte kristnes situation, når troen må holdes skjult for myndighederne.
(45-60 min.; 2.500 kr. + transport)

Mona Kjær Nielsen

Mona Kjær Nielsen er sognepræst i Snejbjerg, Studsgård og Haunstrup ved Herning. Hun er cand.theol. og har en Master i Sjælesorg.

Mona holder foredrag i hele landet, men helst i Jylland.
E-mail: mokn@km.dk

6. Historier fra den forfulgte kirke

Siden 2014 har Mona været engageret i Open Doors, hvor hun har holdt utallige møder og personligt mødt de forfulgte kristne på rejser til Cuba og Irak. I sine foredrag vægtlægger hun gerne historier fra den forfulgte kirke i Kina, Irak og Cuba.
Samlet er flere end 360 millioner kristne verden over ramt af alvorlig forfølgelse eller diskrimination. Bag tallet gemmer sig personlige historier, som det vil gøre et stort indtryk at lytte til. Med dette foredrag udfordrer Mona Kjær Nielsen sogne og kirker i den frie verden til at tjene de forfulgte kristne ved at formidle nogle af disse historier fra de kristne i fx Kina, Irak og Cuba.
(45-60 min.; 2.500 kr + transport)

7. Hvor troen koster mest

1 ud af 7 kristne forfølges. Det overrasker mange danskere at høre!
Globalt i 2023 bliver 360 millioner kristne forfulgt for deres tro.
Hvert år kortlægger Open Doors forfølgelsen af kristne i verden. World Watch List er en oversigt over de 50 lande i verden, hvor kristne forfølges mest. Listen offentliggøres hvert år i januar.
Hvis I ønsker at dykke ned i tal og tendenser, er et foredrag med Mona Kjær Nielsen om Open Doors’ World Watch List, det I skal have. Her går hun ned i detaljerne om forfølgelse. Hvem bliver forfulgt? Hvorhenne? Hvordan ser forfølgelsen ud, og hvilke parametre måles forfølgelsen efter?
De hårde fakta bliver krydret med personlige historier fra forfulgte kristne og eksempler fra specifikke lande.
(45-60 min.; 2.500 kr. + transport)