Kontakt: Grønnegade 5A, 1 -2, 8600 Silkeborg
Telefon: 2028 3901
E-mail: pep@direkte.org
Jeg er politiassistent, og har de senere år været udsendt med dansk politi til Kosovo, Afghanistan og Grækenland, samt 4 gange til Grønland. Jeg holder foredrag om de spændende oplevelser, jeg har haft under disse udsendelser, samt de mennesker, jeg har mødt der, og de vanskelige betingelser, jeg har boet under.
Jeg har holdt snesevis af foredrag de seneste 15 år, hovedsagelig i Jylland og på Fyn.
Jeg har ry for at være god til at fange mit publikum, og drager også gerne en smule humor og selvironi ind i foredragene.
Jeg holder foredrag i hele landet.
Emner
I 2020-21 fik jeg muligheden for at blive sherif i verdens nordligste by, Qaanaaq. Det blev den måske mest udfordrende tid, jeg har haft, i politiet.
I et lille, isoleret samfund, kan der hurtigt blive nok at se til, når man er politi, anklagemyndighed, Kongens Foged og Ombudsmandens forlængede arm på samme tid.
Foredraget er en fortælling, der går tæt på befolkningens sociale problemer, misbrug, kriminalitet og afmagt. Men selvfølgelig også beretningen om den fantastiske natur, livet i totalt vintermørke, og solskin døgnet rundt om sommeren.
(90-120 minutter inkl. indlagt pause og evt. spørgetid. Honorar kr. 2.000 + kørsel. Hjælpemidler: projekter og lærred)
Et af de foredrag, der stikker sig ud i vores foredragsrække:
Det var oplysende og lærerigt og ledsaget af flotte fotos fra det kolde nord.
Foredraget blev garneret med underholdende anekdoter om livet i Qaanaaq, både fra samfundet og politiarbejdet.
Da foredraget var endt, sad vi tilbage med ønsket om at høre endnu mere.
Inge Høj, Stevnstrup Seniorer
“Sjældent har vi været i så muntert selskab og været så godt underholdt. Både med dine mange anekdoter fra din tid i Grønland og din livslange erfaring i omgang med mennesker.
Samtidig fik vi et kærligt indblik i det grønlandske samfunds skyggesider og i problemerne, som er forårsaget af vores kolonisering af et oprindeligt folk. Har var virkelig stof til eftertanke. Endnu en gang tak.”
Peter Benn Thomsen, Hemmingway Club, Rudersdal/Holte”
Et flertal af den grønlandske befolkning ønsker et selvstændigt Grønland. Et endnu større flertal er dog enige om, at selvstændighed ikke må gå ud over velfærden. Der er dog langt fra enighed om, med hvilken hastighed total løsrivelse kan ske. Nogen mener, det kan ske i morgen, mens andre mener det vil blive en meget lang proces.
Men er det overhovedet praktisk og politisk muligt for Grønland at opnå status som suveræn stat? Nogen mener, at Grønland har så store naturressourcer og turismepotentiale, at selvstændighed er realistisk, mens andre mener, at alene landets geografi og demografi for altid vil umuliggøre selvstændighed.
Og midt i snakken og processen, som har stået på lige siden 1979, er der pludselig dukket andre medspillere (eller er det modspillere?) op på den store scene. Alle vil tilsyneladende have en bid af kagen. Der er dog mange faktorer som gør, at fuld selvstændighed ikke er en realistisk vej for Grønland at gå. De fleste af disse grunde tør politikere, embedsmænd og meningsdannere blot ikke sige i det offentlige rum.
Men det tør jeg godt.
—
Fra 2007 til 2021 boede og arbejdede jeg 6 gange som politimand i Grønland. Fra disse ophold, og fra min grønlandsinteresse generelt, har jeg et stort kendskab til de grønlandske forhold.
Kom og hør mit bud på de store spørgsmål.
(90-120 minutter inkl. indlagt pause og evt. spørgetid. Honorar kr. 2.000 + kørsel. Hjælpemidler: projektor og lærred)
Igen har vi været til et fantastisk foredrag med Peter Pedersen. Denne gang om Grønlands ønske om selvstændighed “Grønland som selvstændig stat, eller……?”
Peter har givet os en fin indsigt, i deres økonomi, arbejdsstyrke og udfordring med flere og flere ældre (pensionister + meget mere.
Tidligere har vi hørt om Peters udsendelse, med dansk politi til Grønland, Grækenland og Afghanistan, med altid flotte billeder. Denne gang hørte vi om Grønland fra en hel anden
vinkel.
Peter ligger altid et stort engagement i sine foredrag, og med hans humoristiske og levende fortælling, har man altid ønsket om at høre mere.
I høj grad anbefalelsesværdig.
Bente Greve. De Grå Panterne, Det gode seniorliv, Silkeborg
Om min udsendelse med EU’s Grænseagentur til Grækenland i forbindelse med flygtningestrømmen fra Syrien og Afrika. På en havnekaj på Samos i det græske øhav var det min -og mine kollegers- opgave at registrere de flygtninge, der krydsede Det Ægæiske Hav om natten. Det var langt fra alle, der nåede frem med livet i behold. Men var de mon på flugt fra krig – eller blot på jagt efter et bedre liv i Europa?
(90-120 minutter inkl. indlagt pause og evt. spørgetid. Honorar kr. 2.000 + kørsel. Hjælpemidler: projektor og lærred)
Et virkelig godt indblik i hvordan situationen er i Grækenland, hvortil der ankommer masser af flygtninge.
Peter giver et godt indblik i de skæbner der krydser havet for at komme i sikkerhed – eller måske for at søge lykken.
Man får et helt andet indtryk af hvad der foregår, og hvorfor, end man gør ved de korte glimt man ser i tv-avisen.
Bent Olesen, Ældre Sagen, Kjellerup
Om min 6 måneder lange mission i Helmands ørken under den bagende sol og med en temperatur på 35o om natten. Som udsendt danske politimand for EU var jeg mentor for lokale politiledere. En opgave, som hensatte mig til middelalderlige arbejdsmetoder, og som indebar en betydelig sikkerhedsrisiko for mig, mine kolleger og lokalbefolkningen.
(90-120 minutter inkl. indlagt pause og evt. spørgetid. Honorar kr. 2.000 + kørsel. Hjælpemidler: projektor og lærred)
Vi har 2 gange haft besøg af tidl. politiassistent Peter Pedersen. I 2022 med foredraget om et år som ene politimand i Scoresbysund med 850 km. til nærmeste by og i 2024 om sin tid på EU-politimission i Afghanistan. Det har været utroligt spændende at høre om Peters liv både i Grønland og Afghanistan. Det hele ledsaget af gode billeder og fortalt med et dejligt strøg af humor. I høj grad anbefalelsesværdigt.
Vera Jensen, Sem aftenhøjskole
Den 29.10.2025 var vi 124 til at høre foredraget ”På EU-politimission i Afghanistan”
Vi fik et godt indblik i, hvordan det foregår, når Danmark sender folk til hjælp i verdens brændpunkter. Vi fik mange ting at vide, som virkelig gav stof til eftertanke.
Et interessant foredrag – tak for det Peter.
Venlig hilsen
Bodil Fredborg, Sæby Pensionist-og Efterlønsklub